511-609-311

Układy hamulcowe

Zadaniem układu hamulcowego jest zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu, a także utrzymanie go w miejscu np. na górce. Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:

* podstawowy (roboczy) – uruchamiany poprzez naciśnięcie pedału hamulca.

* dodatkowy, tzw. ręczny. Hamulec ten służy głównie do postoju w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą. Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny)

Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół. Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach. Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgien.

Zobacz jakie to może być tanie!

Tylko u nas

promo0Samochód zastępczy gratis

Więcej…

promo50 20 punktowy przegląd

Więcej…

promo99Zanim kupisz używane auto

Więcej…